Posted by on October 12, 2018

Onsdag den 10 oktober 

Tidig morgon efter 5 timmars sömn, tog vi (Anni, Ewelina &Nina) tunnelbanan och kartan för att besöka Casa dei Bambini-Michelangelo Virgillito-Montessori. Vi var väldigt förväntansfulla och nyfikna. 

Med paraplyet i handen hittade vår Montessoriförskola. Vi möttes av en stor, vacker sekelskiftesvilla med en entré full av paraplyer i ett  paraplyställ.

När vi kom innanför grindarna och den något stränga vaktportiern möttes vi av en lugn atmosfär där barnen var fulla av liv.

Vi välkomnades av en italiensk Montessorilärare som arbetat på förskolan länge samt en Montessorilärare med uppdrag att tala engelska med barnen under hela dagarna. 

Idag var första dagen som barnen började sin dag inomhus. Tidigare har det varit en lång regnfri period och  verksamheten har därmed varit  utomhus i deras vackra trädgård.

 

 

 

 

 

 

Då alla barn för första gången efter sommaren, introducerades i det praktiska vardagslivets övningar  i rummen inomhus ville vi inte störa barnens arbetsstund. Därmed visade vår guidelärare oss runt i de olika rummen i den fantastiska miljön som de har skapat. Vi förundrades över allt det vackra som vi såg. Miljön, atmosfären, arkitekturen, möblerna, inredningen… I den vackra matsalen möttes vi av manglade linnedukar på alla de små borden som var helt anpassade för de små barnen. Där fanns också ett stort akvarium och ett fjärilsherbariun. Allt var i perfekt ordning vilket skapade en otroligt estetisk känsla. Varje barngrupp hade sitt egna klassrum där allt material fanns i hyllorna runt väggarna. Allt var så välordnat. I övrigt fanns många små bord som barnen kunde flytta runt efter behov. Varje bord rymde maximalt fyra barn. Det fanns även möjlighet för barnen att arbeta på golvet med arbetsmattor.

 

 

 

 

 

 

För att tillgodose barnens olika behov fanns mattor i olika storlekar. Vi fick många nya tankar på hur vi kan förändra och uppdatera vår innemiljö på Prästkragen. Barnen hade en enorm koncentrationsförmåga i det arbete de höll på med.  När vi sett alla rum fick vi möjlighet att sitta ner med våra två Montessorilärare som guidat oss runt. De visade en väldigt fin film från barnens arbete inomhus på ca 10-15 minuter. Vi fick även möjligheten att ställa frågor som vi hade förberett oss med och var nyfikna på. Våra fokusområden var Montessoripedagogiken, språk och genus. Vi diskuterade även samverkan mellan skolan och föräldrar, digitalisering i förskolan samt om de hade någon läroplan som utformats på riksnivå. 

Sammanfattande kan vi säga att synen på Montessoripedagogiken är densamma fast med olika kulturella bakgrunder. I övrigt fanns det många olikheter som vi tyckte var både positiva och negativa.  De italienska Montessorilärarna kände att vi i den svenska skolan har alldeles för mycket tid som går till pappersarbete som istället borde läggas med barnen i barngruppen. I Casa dei Bambini-Michelangelo Virgillito-Montessori finns det en lärare i varje barngrupp på 25 barn i åldrarna 3-5 år. Alla lärarna var utbildade Montessorilärare. Skolan har öppet mellan september t.o.m. Mitten av december. Därefter öppnar de skolan igen efter julledigheten. Förskolan är också stängd en vecka under påsk samt hela juli och augusti. Deras öppettider är från kl. 8:30-16:30.  Ingen frukost serveras på förskolan. Alla barn kom samtidigt vid 8:30 på morgonen. Barnen blev lämnade av föräldrarna i entrén, de går sedan själva in i deras egna lilla kapprum för att  ta av sig och hänga upp sina kläder själva.

 

 

 

 

 

Sedan gick barnen in i sina klassrum. Deras arbetsstund varar fram till kl.11:00 för att sedan äta lunch i den vackra matsalen med äkta dukar på borden. Borden dukas av fem dukansvariga barn. Ett barn är ansvarig för att dela ut rätt antal glas , tallrikar och bestick samt se till att alla färdigställer sina bord. Barnen sitter själva vid sina bord och endast två lärare assisterar barnen vid behov med att fylla på med mat och vatten. Alla ca. 100 barn på förskolan äter samtidigt i den vackra matsalen. Efter lunch gick alla barn ut en timme innan de kom in igen. Kl. 15 serveras ett litet mellanmål och därefter arbetade barnen vidare tills de blev hämtade senast kl. 16:30.

Inskolningarna för de nya barnen sker i tre dagar. Dessa dagar är barnen där själva mellan 9:00 & 11:00. Därefter går barnen som de andra och räknas som inskolade och klara. 

Barnen på förskolan har många olika nationaliteter och därigenom har man stor erfarenhet av att bemöta många olika språk. Pedagogerna på förskolan talar enbart italienska med barnen förutom en en lärare som är anställd enbart för att tala engelska med barnen .

Man kände att det var en verksamhet som funnits länge och var väl inarbetad både i dagens struktur samt i miljön ute och inne. Barnen på förskolan kändes väldigt balanserade och mycket lugna och självständiga. Det var väldigt trygga och hade stor stolthet och respekt för sin fina förskola och för varandra, stora som små. 

Trots att Maria Montessori kommer ifrån Italien så finns det väldigt få Montessoriförskolor i Italien. Detta tror man beror på att Maria Montessori fick lämna Italien precis innan andra världskriget bröt ut och fastnade i Indien under hela kriget. Efter det fortsatte Maria Montessori sin resa ut i världen och vände inte tillbaka till Italien mer under sin livstid

Posted in: Milano

Comments

  1. Mimo
    October 19, 2018

    Leave a Reply

    Blev alldeles rörd o lycklig över att er studieresa var så positiv o lyckad!
    Tack för att ni delar så inlevelsefullt!

Leave a Reply to Mimo Cancel reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*